Otse põhisisu juurde

AIN KÜTT, kirjanik ja Sagadi mõisa muuseumi juht

 

Aastal 1982 läksin mina esimesse klassi. Eks olid selleks ajaks loetud nii mõnedki raamatud, muidugi sellised, mida selles vanuses lapsed tollal ikka lugesid. Kuid samal, 1982. aastal nägi ilmavalgust selline teos nagu „Professor Lillepooli kroonika“, autoriks Herta Laipaik. Ja see on nüüd küll selline teos, mida võin tagantjärgi enda jaoks vägagi oluliseks pidada.

Loomulikult ei tormanud ma nimetatut kohe peale ilmumist lugema, sinna läks veel mõnedki aastad aega ja lugu ise ongi mõeldud natuke vanematele koolilastele, kui üks esimese klassi jõnglane. Tegelikult juhatas mind selle raamatuni üks hea klassivend, kes oli nimetatut lugema hakanud ja seda põhjusel, et teda köitsid põnevad illustratsioonid. Surnupealuud, salapärased märgid, põnevad kaardid ja muu sellesarnane. Iseloomustavad hästi lugu, kus kaks kuuenda klassi poissi satuvad kogemata koos omapärase professoriga põnevate ja kaasahaaravate sündmuste keerisesse. 

Raamatut ennast on liigitatud tihtipeale ka ulmekirjanduse valdkonda, kuid minu jaoks oli ta nii esimesel lugemise kui on ka ikkagi krimiromaan. Kahtlemata on teosel oma kindel roll selles, et minagi ühel heal hetkel krimilugusid kirjutama hakkasin. „Professor Lillepooli kroonikas“ on autor suutnud väga meisterlikult omavahel põimida põneva, ettearvamatu loo ning ümbritseva fantaasiamaailma. Professori paleesarnane elamine, maa-alused koopad koos salakäikudega, peidetud varandused ja muu sinna juurde kuuluv on niivõrd hästi sulatatud tavamaailma, et lugedes ei teki kordagi kahtlust, et see kõik ei olegi „päris“. Loos endas on ajastule omaselt veidi küll punast alatooni, aga seda on tõesti vaid veidi ning see ei häiri ka täna mitte üks raas.

Herta Laipaik ise on ju meie tituleerimata krimikirjanduse ema, kelle sulest ilmus 1977 esimene II Maailmasõja järge krimiraamat „Kummitus muusikatoas. Doktor Vallaku mõistatus“. Tollal ma seda muidugi ei teadnud ja tõtt öelda sain selle teadmise alles siis, kui ilmunud oli juba mu enda esimene krimilugu.

Mitu korda ma „Professor Lillepooli kroonikat“ elus lugenud olen, ei oska arvata, viimati sai raamat kätte võetud umbes kolm aastat tagasi. Ei saa salata, et ka siis oli tegemist täieliku lugemisnaudinguga. Geniaalne raamat!

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

RIINA ROHTUNG, endine emakeeleõpetaja ja kirjanduse sõber

Päris raske on valida sellist kõige-kõige raamatut, eriti veel siis, kui lugemine muutus harjumuseks üsna varakult. Selge siis, et seda, mis meeldi(s)(b), oli/on ikka päris palju. Aga teen valiku sellest hoolimata. Meenutused on hüplevad, keksides ühelt teoselt teisele, aga kokku peaks saama pildi sellest, mis mind puudutanud ja mis jääb oluliseks. Minu lapsepõlve lemmikraamat on Heljo Männi „Oakene“ . See on täis toredaid ja rõõmsaid luuletusi, mille maailmas ma justkui ise toimetanuks. Luuletus Mäidust, kes tahab iseseisvalt lusikaga putru süüa ja kes lõpuks saabki sellega hakkama, kuigi on taburetist pisem, on siiani jõuluvana ees mu leivanumber! Või lugu lapsest, kes käis vannis ja oma varbaid kokku loeb, saades neid sada – no kas pole vahva. Üks päris isevärki raamat lapsepõlvest siis  veel. Need olid karikaturist Romulus Tiituse lood Toslemist – „Nokk kinni, saba lahti“ . See oli üks imelik tegelane följetonidest ja siiani ma ei tea, mis mind lapsena neis lugudes köitis ja ...

IVO LEEK, harrastusnäitleja ja harrastusteatri juht

Mind on koolipõlvest saati jäänud heas mõttes kummitama August Kitzbergi näidendid "Libahunt" ja "Kauka jumal" . Mõlemad lood annavad hea ülevaate, kuidas elas Eesti rahvas 100 ja rohkem aastat tagasi, millised olid selle aja inimeste mured ja rõõmud.  “Libahundi” puhul puudutas mind väga ülekohus ja sallimatus, mis sai osaks * Tiinale. “Kauka jumala” puhul jäi tugevalt meelde Mogri Märdi egoism ja ahnus. Mõlemad lood lõppevad kahetsustega. Olgugi, et lood on kirjutatud üle saja aasta tagasi, on ka tänapäeval inimesed oma loomult ikka samasugused. Seepärast on kasulik lugeda head raamatut ja sealt kaasa võtta endale mõned kogemused ja tarkused. Pean tõdema, et olen peas juba mõnda aega keerutanud mõtet tuua lavale lugu “Kauka jumal” - seda Väikese Karakteri noortega. Näis… Soovitus.  Lugege ikka näidendeid ka!

Einar Vallbaum, Viru-Nigula vallavanem

Seiklused algavad meie fantaasiates. Võiks öelda, et minu maailma ja vaadet või isegi maailmavaadet kujundasid nooruspõlves loetud teosed sarjast “Seiklusjutte maalt ja merelt”*, luues võimaluse mõista, mis on õige ja mis vale, mida tähendab õilsus, vaprus, kindlameelsus ja mida nende vastandid. Igal seiklusel või lool on lisaks põnevusele ka varjatud sõnumid või õpetlikud nõuanded eluks, mis inimest kujundavad, vormivad või suunavad.  Sarjas avaldatud lood suudavad viia mõtted ja kujutlused kaugetesse paikadesse ning kaasa teha Huckleberry Finni ja Tom Sawyeri, kolme musketäri, kuningas Saalomoni  ja  Nils Holgerssoni seiklusi. Sellised teosed pakuvad olulisi elutarkusi – kuidas mõista maailma ja iseennast, kuid ka seda, kuidas kasvatada uudishimu elu ja ümbritseva vastu.  Jules Verne Saladuslik saar, Peata ratsanik, Valgekihv, Tšingis-Khaan ja mongolid avardasid arusaama, et maailm on palju laiem ja mitmekesisem kui meie tolleaegne piiridega ja piiratud maailm...